Wednesday, September 19, 2018

TIPS: ADAKAH ANDA SUDAH MENGGUNAKAN PIVOT TABLE UNTUK MENYELESAIKAN KERJA-KERJA ANDA ?





Apa itu Pivot Table? Pivot Table adalah salah satu daripada ‘powerful features’ yang terdapat didalam Microsoft Excel. Jadual pivot (Pivot Table) adalah jadual yang digunakan untuk menyimpan ringkasan data tertentu yang ditetapkan dalam cara pekat. Jadual terdiri daripada baris(rows), lajur (columns), medan data (data fields), dan halaman (pages). Jumlah ini, dan kumpulan komponen boleh dipindahkan dan ia membantu pengguna untuk mengembangkan, mengasingkan, data tertentu dalam masa nyata. Jadual ini membolehkan pengguna melihat perbezaan dalam satu set maklumat yang sangat besar. Ia sangat membantu dalam mengatur sejumlah besar data dalam Microsoft Excel.


5 sebab mengapa anda perlu menggunakan jadual pangsi: 

1. Analisis Data Mudah

Dengan bantuan jadual pivot yang berkesan, anda boleh mengendalikan data yang banyak dalam satu perjalanan tunggal. Jadual-jadual ini membolehkan anda mengambil sejumlah besar data dan mengerjakannya dengan cara yang anda perlukan untuk melihat hanya beberapa medan data. Ini membantu dalam analisis yang mudah dari jumlah data yang besar. 

2. Ringkasan Data yang Mudah. 

Satu lagi manfaat utama jadual pivot adalah bahawa ia membantu untuk meringkaskan data secara cepat dan mudah. Jadual ini membantu membuat ringkasan dengan lebih ringkas daripada beribu-ribu baris dan lajur data yang tidak teratur. Dengan bantuan jadual ini, anda boleh meringkaskan sejumlah besar maklumat ke ruang kecil. Data boleh diringkaskan dalam format mudah yang lebih mudah difahami. Pengguna boleh mengatur baris dan lajur data mengikut keperluan mereka dan mereka boleh melabelnya dan menyusunnya dengan cara yang mereka mahu. 

3. Mencari Pola Data. 

Table jadual pivot (Excel pivot tables ) membantu anda membuat jadual tersuai daripada kumpulan data yang besar. Manipulasi data dengan cara ini akan membantu mencari corak berulang dalam data, jika ada. Ini seterusnya akan membantu dalam ramalan data yang tepat. 

4. Penciptaan Laporan Pantas. 


Salah satu ciri penting jadual pivot excel ialah membantu membuat laporan dengan cara yang lebih cekap. Ini menjimatkan masa yang panjang dan sukar yang perlu digunakan untuk membuat laporan secara manual. Selain itu, jadual ini juga membantu anda menyediakan pautan kepada sumber luaran jika ada, dalam laporan yang dibuat. 


5. Membantu Membuat Keputusan Pantas. 

Jadual pivot boleh dianggap sebagai alat pelaporan Excel yang berharga kerana ia membolehkan pengguna menganalisis data dengan mudah dan tiba dengan keputusan yang cepat. 

Ini berfungsi sebagai kelebihan besar di dalam dunia industri, di mana penting untuk membuat keputusan yang tepat dan cepat. 

Dari maklumat di atas, aplikasi Excel bukan hanya untuk memasukkan data dalam bentuk jadual biasa saja, malah ia juga boleh membuat perhitungan yang sesuai untuk banyak nombor (pengiraan automatik) tanpa memerlukan kalkulator.